پخش زنده
امروز: -
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اجرای گسترده عملیات مبارزه شیمیایی با آفات، بیماریها و علفهای هرز در سطح اراضی کشاورزی استان در بهار امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی ، امید میثاق گفت: از مجموع این سطح، ۱۲۵ هزار و ۷۸۴ هکتار به مبارزه با انواع آفات، ۸۲ هزار و ۳۲۷ هکتار به کنترل بیماریهای گیاهی و ۱۳۱ هزار و ۷۶۵ هکتار نیز به مقابله با علفهای هرز اختصاص یافته است.
وی افزود: در سال زراعی جاری همچنین در سطح ۳۱ هزار و ۹۶۴ هکتار با سن غلات، چهار هزار و ۲۰۰ هکتار با ملخ، دو هزار و ۶۰۰ هکتار با جوندگان و ۸۷ هزار و ۱۱ هکتار با سایر آفات در محصولات زراعی و باغی مبارزه شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: در بخش بیماریهای گیاهی نیز مبارزه در سطح چهار هزار و ۵۲۴ هکتار علیه زنگ زرد غلات، ۲ هزار و ۲۲۶ هکتار سایر بیماریهای غلات و ۷۵ هزار و ۵۷۷ هکتار از سایر محصولات زراعی و باغی انجام شده است.
وی با اشاره به موفقیت در کنترل بیماری سفیدک داخلی انگور گفت: در حدود ۲۰ هزار هکتار از تاکستانهای استان مبارزه با این بیماری انجام شد و با همراهی باغداران و کارشناسان، خسارت قابل توجهی به این بخش وارد نشد.
به گفته میثاق؛ سفیدک داخلی انگور در صورت عدم کنترل میتواند بین ۵۰ تا ۷۰ درصد محصول را کاهش دهد و حتی موجب نابودی کامل آن شود.
وی تصریح کرد: در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان با احتساب زمینهای آیش و دیم به ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار میرسد و بخش قابل توجهی از این اراضی در طرحهای مدیریت تلفیقی آفات قرار دارند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: استمرار مبارزه اصولی با آفات، نقش مهمی در افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصولات و پایداری امنیت غذایی استان دارد.